Home / Návody / VR a AR menia realitu: Technológie, ktoré vstupujú do každodenného života

VR a AR menia realitu: Technológie, ktoré vstupujú do každodenného života

Virtuálna a rozšírená realita vo vzdelávaní, hrách a podnikaní – moderný pohľad na budúcnosť technológií

Virtuálna a rozšírená realita sa už dávno vymedzili z pozície výstrelku pre technologických nadšencov. V roku 2025 sa z nich stáva bežný nástroj, s ktorým sa stretávame v práci, škole, aj doma. Po rokoch vývoja sú dnes cenovo dostupnejšie, výkonnejšie a ich možnosti sú oveľa širšie než len hranie hier. Slovenské aj české firmy sa zapájajú do vývoja softvéru aj hardvéru a svetové značky tlačia na rýchle nasadzovanie týchto technológií do každodenného života.

Zábava aj učenie v novom rozmere

Najviditeľnejší dopad majú tieto technológie v hernom a zábavnom priemysle. Herné headsety ako Meta Quest 3 či PSVR2 dnes ponúkajú pokročilé snímanie pohybu, haptickú spätnú väzbu a grafiku, ktorá sa približuje konzolovej kvalite. Hráč tak už nie je len pasívnym pozorovateľom, ale aktívne sa pohybuje a reaguje na podnety virtuálneho prostredia. Stále väčší podiel má aj rozšírená realita, ktorú využívajú hry ako Pokémon GO alebo nové AR aplikácie pre šport a cestovanie.

Zábavou to ale nekončí. Veľký potenciál má VR a AR vo vzdelávaní. Zatiaľ čo klasická výučba často naráža na pasivitu študentov, pri použití VR headsetu sa učivo stáva zážitkom. Namiesto sledovania prezentácie môžu študenti „prejsť“ cez bunku, „navštíviť“ Mesiac alebo sa ponoriť do chemickej reakcie v molekulárnej mierke. EON Reality aktuálne spúšťa na Slovensku masívny projekt priestorovej výučby pomocou virtuálnej reality – plánuje vytvoriť viac než 10 000 vzdelávacích kurzov a pripraviť nové centrá výskumu.

Reálny biznis, nie len sci-fi

Firmy už dávno pochopili, že tieto technológie neslúžia len na efekt. AR a VR umožňujú školenie zamestnancov bez rizika či nákladov na vybavenie, zlepšujú onboarding a znižujú stres pri učení sa nových zručností. Rozšírená realita nachádza svoje miesto najmä v logistike, dizajne a predaji – zákazník si môže v AR pozrieť, ako nový gauč sadne do jeho obývačky, alebo ako bude vyzerať renovovaná kuchyňa ešte pred podpisom zmluvy.

Na Slovensku pôsobia firmy ako Virtual Reality Media či Panaxeo, ktoré vyvíjajú riešenia na mieru – od školení pre dopravcov cez vizualizácie pre developérov až po simulátory pre armádne zložky. Aj to je dôkaz, že slovenský trh nielen sleduje trendy, ale ich aj aktívne vytvára.

Aj dostupnosť zariadení sa výrazne zlepšila. Kým pred pár rokmi stáli VR headsety cez tisíc eur, dnes sú dostupné už od 300. Slovenský trh s VR má v roku 2025 hodnotu okolo 6,6 milióna USD a podľa predpovedí bude rásť o viac než 7 % ročne. Mixed reality – teda kombinácia virtuálneho a reálneho sveta – sa dostáva do popredia a v budúcnosti bude bežnou súčasťou kancelárií aj domácností.

VR a AR dnes už nie sú len „tech hračky“. Stávajú sa dôležitým mostom medzi svetom dát a našimi reálnymi rozhodnutiami – od výberu školy až po veľké investície. A aj keď ešte nenahradili realitu, dokážu ju skvele doplniť a rozšíriť.

Zdroje:

Lifewire – Interaktívne VR filmy

Statista – Slovenský VR trh

EON Reality – Slovensko & výučba

The Manifest – Lokálne VR firmy

Adobe – Mixed Reality trendy

Označené:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *